Nyhetsarkiv

 

 


2015-07-09

 

SM i Helsingborg

48 förare från olika länder kom till start i KZ2-klassen på SM i Helsingborg. Vi kom dit med målsättningen att vara en av de 34 som kör SM-finalen. Under de fria träningarna låg Carl ungefär på plats 30 så det såg ganska bra ut.

Men sedan blev det helt fel på tidskörningen. Vi var inte med på hur mycket grepp det hade blivit i banan och med nya däck var det knappt att det gick att få runt karten i böjarna. En utmattad Carl kämpade hårt men fick nöja sig med p40, vilket gav startruta 27 i de båda kvalheaten.

I kvalheat 1 gjorde Carl en bra start och var på väg förbi föraren framför då denne gjorde en sidoförflyttning som tvingade ut Carl på gräset vid sidan av banan. Det var ingen ful körning på något vis utan en ren race incident! När väl Carl hade släpat upp karten på banan igen var täten på väg ifatt, så han valde att bryta istället för att ligga ivägen för dem. Klokt beslut i det här läget!

I kvalheat 2 körde Carl ett bra race och kom i mål som 24a. Han låg länge sist i en hel rad med kartar. Men att komma ikapp är en sak, komma om är något helt annat. Och när de framför inte gör några misstag så var det inte mycket annat att göra än att följa efter och hålla tätt bakåt.

Heatresultaten gav startruta 15 i Second Chance (B-finalen). Då enbart de 6 första i mål tog sig vidare till SM-finalen så kändes det som att vi skulle missa vår målsättning. Men tack vare en riktig kanonstart och en riktigt snygg uppkörning så knep Carl den 6e och sista biljetten till finalen! Men det var tajt på slutet då föraren bakom var endast 0,3 sekunder efter över mållinjen!

I förfinalen startade Carl sist i hela fältet på p34. En ny kanonstart och en riktigt vass körning i kombination med andras misstag gjorde att Carl kom i mål på 21a plats, vilket också blev startpositionen i finalen. Där blev det verkligen tufft! Alla satsade hårt och en motståndare körde helt sonika över högersidan på Carls kart för att ta sig förbi. Det gjorde att rattstången böjde sig och karten blev mycket svårkörd. Carl föll bakåt genom fältet. Efter ungefär halva loppet blev han påkörd på nytt och hamnade via en annan förare utanför banan där han tvingades bryta. Lite surt då det hade gått så bra i övrigt denna finaldag. Men det är tufft i KZ2-klassen så det får man leva med!

Vi är trots allt mycket nöjda med helgen! Framför allt att Carl hängde med bra tidsmässigt. Att ligga mindre än en skund efter proffsen som kör kart på heltid är vi riktigt nöjda med!
Nu ska vi sanera/reparera karten och ladda om inför Prins Carl Philips pokal i Lidköping 8-9/8. Vi har även uppdaterat bildsidorna för både 2014 och 2015.

 

2015-06-23

 

Trög dag slutade bra i Kristianstad!

Det fanns risk för både regn och åska under deltävling 4 i Cambio Cup. Och det påverkade Carl ganska mycket då han hade en ihållande huvudvärk nästan hela dagen, som gjorde att han hade svårt att tända till. Carl kvalade in som 15e i det 22 man starka startfältet. Ganska OK trots allt!

Den här banan hade bättre grepp än vad vi var vana vid. Och det gjorde att Carl missade starten i bägge kvalheaten. Men han kämpade sig tillbaka och slutade som 14e respektive 13e i mål, vilket gav startruta 12 i förfinalen. Där blev det en ny startmiss med efterföljande uppkörning. Nu märktes det verkligen att Carl inte "var på" då han blev omkörd lika mycket som han körde om.

Den ofokuserade förfinalen resulterade i ruta 15 i finalen. Men nu hade huvudvärken äntligen gett med sig så det var en taggad Carl som gav sig ut. Tyvärr blev det ännu en dålig start men tack vare en inspirerad körning slutade Carl på en fin 12e plats. Ett resultat som vi är mycket nöjda med!

Nu laddar vi upp inför SM i Helsingborg 1-4 juli. Med 48 anmälda i klassen och alla toppförare på plats så ser vi fram mot en lärorik tävling. Det lär bli tufft att ta sig till A-finalen men det är helt klart vår målsättning!

 

2015-06-01

 

Då har vi kommit igång i KZ2!

Efter att ha tränat ett antal pass på hemmabanan utan att ha någon att jämföra oss med så var det dags för det första racet i KZ2. Det är stor skillnad från Rotax Junior som vi körde förra året och vi har mycket att lära. På sitt sätt var det väldigt skönt att åka till en tävling utan några som helst resultatkrav. Det skulle bara bli så spännande att se om vi hängde med eller om vi var toksist. Men det visade sig att Carl hängde med över förväntan! Det såg riktigt bra ut under fredagens fria träning på torr bana!

På racedagen vaknade vi i ett blött och regnigt Västerås. Carl hade inte kört den här karten en enda meter i regn så det kunde gå hur som helst. I det 19 man starka fältet hade Carl 10e repektive 9e tid på träningspassen och sedan blev det en 10e plats på tidskörningen. mer än väl godkänt!

Kvalheat 1 bjöd på blöt bana och Carl kom iväg bra i starten och slutade heatet på en bra 8e plats. När det var dags för kvalheat 2 så började banan torka upp men det var inte tillräckligt torrt för slicks. Den här gången missade Carl starten och kom iväg sist. I sin iver att jaga ikapp så bromsade han på sig i sista kurvan och´blev stående. När han fick igång karten igen så var han nästan ett halvt varv efter de övriga. Då beslutade han sig för att bryta loppet i stället för att bränna upp en omgång regndäck till ingen nytta. Smart!

Till förfinalen hade banan torkat och där hade Carl startruta 10. Men på uppvärmningsvarvet så gick en kulled till växelspaken sönder så det gick inte att växla. Det var bara att parkera vid sidan av banan. I finalen startade Carl näst sist. Under uppvärmningsvarvet så började det regna på nytt. Alla hade slicks så det här skulle bli spännande. Carl gjorde en bra start och smög lite försiktigt förbi startkaoset. Han försökte samma sak vid nästa kaos i velodromen och var på väg att lyckas. Men då kom en annan förare baklänges tillbaka ut på banan från kaoset och lyckades träffa Carls kart och skicka honom av banan. Carl slet upp karten på banan igen och fick igång den. Men då märkte han att bakaxeln hade blivit böjd i kollisionen. Det var bara att linka tillbaka till depån och parkera.

Trots allt är vi nöjda med premiären då vi känner att Carl hänger med bra trots relativt lite tid i karten. Det här blir nog bra med lite mera rutin! Nu är motorn hos Proex på service och vi ser fram mot nästa deltävling i Cambio Cup på Kristianstads kartbana 6/6!

 

2014-10-24

 

Testing testing!

I stort sett direkt efter säsongsavslutningen så sålde vi karten komplett med motor. Vi önskar Sonny Broström Racing lycka till 2015 och hoppas de kommer att ha en lika framgångsrik säsong som vi har haft!

Man så var det ju det där med vad vi ska göra 2015. Det stog mellan Rotax Max och KZ2. I och med att Max-kartarna är ungefär lika snabba som JR125 så visste vi ungefär hur det skulle vara. Och tack vare Stefan och Hasse på SODA så hade vi möjlighet att låna en KZ2-kart för att testa hur det kändes. En KZ2-kart har en 6-växlad låda till skillnad från andra kartar, så det var med viss spänning Carl gav sig ut på banan. Men det tog inte lång stund innan växlingarna satt som de skulle!

Efter lite klurande så har vi bestämt oss för att satsa på KZ2 nästa år, det är ju trots allt kartingens kungaklass! Det blir mycket nytt så vi får väl ta det som ett läroår med fokus på att vara så väl förberedda som möjligt till SM i Helsingborg. I övrigt hoppas vi på att Cambio Cup ska vakna till liv igen, så att vi kan åka så många race som möjligt på samma helger som RMC. Det är ju en viktig del av kartingen att bibehålla kontakten med våra racekompisar sedan många år!

Nedan en lite frän bild från KZ-testet. En hyggligt snabb kurva (ca 100 km/h) med full gas, bra uppställ, en hand på ratten och en hand på väg att lägga i en högra växel! Det blir nog inte ballare än så!!!

 

2014-09-30

 

Bra säsongsavslutning på RMC 8 i Linköping!

Efter en på många sätt tråkig helg i Kalmar (som jag inte ens vill skriva om, trots att andra mer än gärna gör det) så var det bara att ladda om inför säsongsavslutningen på hemmabanan. Helgen bjöd på torrt men blåsigt väder vilket gjorde det lite svårt att få till inställningarna. Men vi fick till det ganska bra till slut och Carl lyckades köra till sig en 4e kvaltid trots att han körde om 2 förare på sitt snabbaste varv. Med en något bättre taktik så hade det nog kunnat bli första startled...

I de två relativt odramatiska kvalheaten så körde Carl upp sig till en 3e och en 2a plats över mållinjen. Det gav 3e startrutan i förfinalen. Där hängde Carl på mastern Jeppe och de två drog ifrån resten av fältet. Jeppe vann med bara 14 hundradelar ner till Carl. Det gav 2a startrutan i finalen.

Inför finalen hade Carl fortfarande en teoretisk chans att vinna serien. Men då var han tvungen att vinna samtidigt som Jeppe inte fick bli bättre än 16e. Oddsen var inte direkt till vår fördel. Men i racing kan allt hända och inget är klart före mållinjen! Jeppe startade 1a och Carl 2a, vilket kan vara lite knivigt i första kurvan på Sviestad. Men den här gången hade Carl lite tur då det uppstod en lucka på insidan. Sedan satte han och Jeppe högsta fart för att skapa en lucka innan de gjorde upp om segern. Carl låg hela tiden bara centimetrar från Jeppes bakbumper. Han var nog tidvis lite snabbare, men inte tillräckligt för att kunna ge sig på en hyggligt säker omkörning. Så spänningen höll i sig ända till målflaggan. Jeppe höll tungan rätt i munnen och körde till sig en välförtjänt seger i tävlingen med Carl åter igen bara hundradelar efter!

Carl slutade på andra plats i RMC-serien. Vi kände det verkligen som att vi vann andraplatsen, inte att vi förlorade segern. Ett jättestort GRATTIS till Jeppe med familj! Ni är verkligen värda att åka till världsfinalen i Valencia efter en kanonbra säsong både på och vid sidan av banan!!! 

Vår säsong har resultatmässigt varit den bästa någonsin med 8 pallplatser (varav en seger) på 11 race och naturligtvis 2a-platsen i RMC-serien! Vårt beslut att samarbeta med Stefan, Hasse och de andra i SODA-teamet var nog det bästa vi gjort på länge. Utan deras support både på och mellan tävlingarna så hade vi nog inte nått dit vi är idag. Stort TACK grabbar!!! Ett lika stort TACK till vår motorguru Bengt Ward och till Mattias på OKM!

Nu ska vi varva ner och klura lite på vad vi ska göra nästa år. Som det ser ut nu så behöver jag nog gå en kvällskurs i att skaffa sponsorer om vi ska kunna vara lika aktiva nästa år. men mer om det vid senare tillfälle. Nu ska vi bara njuta av en fantastisk säsong!!!

 

2014-08-20

 

Lyckad dubbeltävling i ett blött RMC 4/5 Lidköping!

Prognosen pekade på mycket regn under helgen så det var bra att den fria träningen på fredagen inleddes på blöt bana. Carl hade inte kört i regn sedan MKR-tävlingen i Gävle för cirka ett år sedan. Den här gången var även Johan Muhr med i Sodatältet. Han kom med mycket intressant input under hela helgen och utan hans hjälp hade det nog gått betydligt sämre, framför allt på lördagen! Banan torkade så småningom upp och vi kunde även testa på slicks.

Fredagens kval var torr och här blev det en 3e plats. I det första kvalheatet får Carl en tryckare bakifrån i starten, vilket gör att han krokar ihop med Haris framför och de båda åker av. De tar sig upp på banan igen och Carl lyckas köra upp sig till en 9e plats i mål. Sedan kom regnet. I det andra heatet hade Carl en tät fight med Jakob om 3e platsen. Tyvärr lyckades Carl inte ta sig förbi utan han fick nöja sig med en 4e plats.

Lite förvånande så blev det 4e startruta i förfinalen. Det förvaltade Carl till en 3e plats i mål. I finalen gick han direkt upp på 2a plats som han höll ända in i mål. Jeppe är kung i regn och vann drygt 9 sekunder före Carl!

På söndagen kom regnet före tidskörningen. Tyvärr bedömde tävlingsledningen att förhållandena skilde för mycket mellan grupperna och de beslutade så kallad saxad startuppställning i heaten. Det betyder att grupp 1 startade i turordning i vänster led och grupp 2 på samma sätt till höger. Det betydde att Carl startade 5a trots 3e tid. Och där slutade han 4a i bägge heaten.

I förfinalen hade Carl på nytt en lång och tät fight med Jakob om 3e platsen. Även den här gången drog Jakob det längsta strået, men det skilde bara en tiondel över mållinjen. 4e startplats på nytt i finalen alltså. Carl gjorde en dålig start och låg väl 8 eller 9 efter de inledande kurvorna. Men han bet ihop och kämpade sig upp till en 4e plats i mål!

Sammanfattningsvis är vi supernöjda med de här resultaten, framför allt med tanke på underlaget. Vi är också mycket stolta över att Carl nu ligger 2a totalt i RMC, endast 3 poäng bakom Jakob!!! Nu är det stor genomgång (och rengöring!!!) av grejerna så vi förhoppningsvis kan fortsätta den positiva trenden i Kalmar sista helgen i augusti!

 

2014-08-05

 

Stolpe ut på SM/RM i Umeå!

Det kan inte vara lätt att arrangera SM året efter Kristianstad som har Sveriges absolut bästa anläggning. Men att det skulle vara så stor skillnad kom som en överraskning! Den utbyggda campingytan var täckt av barkflis som befann sig i någon form av nedbrytningsprocess. Det luktade soptipp! I och med att det bara fanns ett par fungerande duschar så hade man ordnat med en buss för transport till ishallen. Problemet var bara att bussen vissa dagar slutade gå innan man var färdig för dagen i depån. Som tur var hade vi via teamkompis Sjölin tillgång till duschar bara 5 minuter från banan!

Det verkade också vara stor brist på rutinerade funktionärer vilket gjorde att arrangemanget haltade lite. Tack och lov så var teknikbiten klockren och funkade perfekt. Det var nog tur för oss alla att Jojo och Dagberg slet som djur för att göra det bästa av situationen!

Själva tävlingen inleddes med inofficiell träning på tisdagen där vi provade ditt och datt. På onsdagen var det 3 officiella träningar och vi fortsatte testa olika inställningar. Tiderna var bara halvbra men vi var säkra på att det mest berodde på slitna däck. Torsdagen inleddes med ytterligare 2 träningspass. Det första var på upptorkande bana och det andra var på torr bana med nya däck. Direkt var vi med i toppen och det kändes bra inför dagens avslutande tidskval. På med nya däck igen och ett par småjusteringar. Karten funkade bra vilket gav näst bästa tid!

Efter warmup på fredagsmorgonen så var det dags för två kvalheat där Carl startade i ruta 2 i bägge heaten. Carl gick också i mål som 2a i båda heaten men han fick tyvärr ett tidstillägg på 10 sekunder för en liten petning på en annan förare i heat 1. (En något märklig bestraffning med tanke på andra mildare bestraffningar för betydligt värre påkörningar i andra delar av tävlingen.) Tack vare att flera andra hade olika former av problem så gav det en 3e startplats i förfinalen.

Lördag och dags för finaler. Vi hade lite problem med att motorn kändes lite seg ut ur kurvorna så vi bestämde oss för att prova en av Stefans motorer. Den kändes OK på uppvärmningen så vi bestämde oss för att använda den i förfinalen. Men då händer katastrofen! Precis när starten ska gå i förfinalen så slutar karten att accelerera. Det var bara att parkera vid sidan av banan och titta på när de andra gjorde upp om startordningen i finalen. Gissa om det kändes tungt att se drömmen om en pallplats gå upp i rök! Väl tillbaka i depån så visade det sig att muttern som håller kopplingstrumman på plats hade försvunnit trots att jag hade monterat den på precis samma sätt som på vår egen motor. Vi kan väl konstatera att jag i framtiden kommer att använda Loctite!

Det var tur att det var lång tid mellan förfinal och final så att vi hann ladda om och fokusera framåt igen. Carl hade ju trots allt 19 varv på sig att köra upp sig så mycket som möjligt från 25e startrutan. Han gjorde en bra start och hade kört om 5-6 stycken i första kurvan. Men i den andra kurvan tog det stopp då några andra kartar hade kört ihop. När Carl hade krånglat sig ur situationen var han tvärsist av de som fortfarande körde. Nu började jakten! 15 varv senare så hade han kört upp sig till 7e plats. Avståndet till 6an var för stort för att hinna ifatt men Carl hängde i för att kunna dra nytta av eventuella situationer under de sista varven. Men inget hände så det blev en 7e plats i mål och 3e bästa tid. Superbra med tanke på startpositionen men en stor besvikelse då vi verkligen kände att vi kunde varit med och gjort upp om pallplatserna. Men det här är racing vi håller på med och saker och ting händer under resans gång. Ibland har man tur och ibland har man otur!

Avslutningsvis vill vi rikta ett stort TACK till Stefan, Hasse och de andra i SODA-teamet! Vi vill också tacka alla goda kamrater för en jättetrevlig vecka! Nu blir det några dagars vila och återhämtning innan det är dags att preparera allt inför RMC 4-5 i Lidköping 16-17/8.

 

2014-07-01

 

Äntligen seger på RMC2 i Helsingborg!

Racehelgen inleddes med en träningsdag på fredagen. Vi provade lite olika inställningar och karten kändes bra. På lördagens första träningspass var banan delvis fuktig efter nattens regn så Carl körde bara ett par installationsvarv. Till träning 2 hade banan torkat upp och vi var med i matchen. På med nya däck till tidskörningen där Carl fick 2a tid, endast 5 hundradelar efter ettan.

Det gav 2a startposition i de båda kvalheaten. I det första heatet tappade Carl ner till 4e efter startkurvorna. Sedan hade han en bra fight med både Jeppe och Jakob där han till sist kom om bägge två. Haris hade då hunnit iväg ett par sekunder och det var omöjligt att hinna ikapp. Starten på heat 2 blev en repris där Carl föll ner till 4e. Men den här gången hade vi skruvat lite fel så han kunde inte rå på Jakob som låg 3a. Men Carl var nöjd ändå i och med att han skulle få 3e startplats och innerspår i förfinalen.

I förfinalen kom Carl iväg som 2a efter Haris. Men karten var fortfarande inte helt bra och han blev passerad av både Jeppe och Jakob. Med bara något varv kvar körde två av de framförvarande ihop vilket gav Carl 2a-platsen, som då även blev startpositionen i finalen. I finalen kom Carl ut som 5a men var snart uppe på 2a plats bakom Jakob där han fastnade. Efter många försök tog sig Carl till sist om och öppnade upp en lucka. Ett tag såg det ut som en promenadseger men Jeppe kom i full fart bakifrån. Tack och lov så hade Carl tillräckligt med krut kvar för att hålla Jeppe bakom sig till mållinjen. Den första segern i en stortävling var ett faktum!!!

Det var en stolt Carl och en tårögd pappa som fick ta emot en otrolig mängd gratulationer i depån. Och vilken känsla att äntligen få kliva upp överst på prispallen! Den känslan kommer vi att bära med oss länge!!!

Efter en god natts sömn var det dags för RMC3 på söndagen. Träningarna gick OK och tidskörningen gav en 3e startruta i de kommande kvalheaten trots lite misständning. Det första kvalheatet var tight med bara tiondelar mellan de 4 i täten. Men i och med att de körde på ungefär samma tid så blev det inte många fighter. Carl klagade dock på att misständningen blev värre. I kvalheat 2 blev det desto mera fighter. Carls kart började misstända mer och mer men han gav aldrig upp. Trots bara 8e snabbaste tid i heatet så lyckades han ändå komma 2a i heatet. Årets insats så här långt!

Det gav 3e startplats i förfinalen. Precis innan start konstaterade vi att batteriet höll på att ge upp. Det fanns dock inte tid att fixa ett nytt utan det var bara att hålla tummarna. Carl lyckades hålla bra fart i karten trots problemen och slutade 5a. Till finalen satte vi i ett nytt batteri. Det positiva var att det funkade, det negativa att karten blev 2 kg tyngre. I starten låg Carl som 3e kart i innerspåret. Det låg ytterligare en kart snett framför i ytterspår som flera gånger på väg mot kurva 2 försökte komma in framför Carl. Men det fanns inte plats. Men i ingången på kurva 2 så ville båda två vara på samma plats samtidigt. Framhjulet på Carls kart hakar fast i bakhjulet på den andra karten som då tyvärr snurrar. Tättrion drar iväg och skapar en ordentlig lucka bakåt. Carls kart funkar mycket bättre men det finns inte fart nog för att rå på de två i täten. 3e plats känns som helt OK med tanke på allt tidigare strul och då det var en lucka på över 5 sekunder ner till 4e plats i mål.

Men sedan kom chocken! Carl fick 5 platsers nedflyttning för ojuste körning i kurva 2. Vi protesterade och menade att Carl hade gett den andra karten hur mycket plats som helst på utsidan i kurvan. Vi kan förstå att den drabbade föraren hade en annan uppfattning men trots vår protest så ändrades inte beslutet. Det blev alltså en 8e plats i resultatlistan. Men så är det i racing. Vi får acceptera tävlingsledningens beslut och sikta på att göra bra ifrån oss på nästa tävling som blir SM/RM i Umeå! Vi kan också notera att Carl ligger 2a i RMC efter 3 körda race av 8. Det är mycket kvar men "so far so good"!

 

2014-06-03

 

Ännu en pallplats på MKR 3 i Linköping!

Vi kände väl ganska stor press att prestera bra när MKR-serien kom till hemmabanan i Linköping. Och det började bra på träningen där Carl var snabbast på träning 2 och 3. Tyvärr var vi inte riktigt med i matchen på tidskörningen där Carl fick 3e tid. I och för sig bra med tanke på att det var 32 deltagare, men det innebar också att han fick starta på yttern i bägge kvalheaten.

I kvalheat 1 så höll han sin 2a plats genom första kurvan och låg sedan mest och bevakade platsen då han inte kände var helt nöjd med karten och kände att han inte på allvar kunde utmana Haris. I det andra heatet hände samma sak men då låg han tvåa bakom Jeppe. Nu fanns farten men Carl taktikkörde lite för att får starta på 3e plats (innern) i finalen.

I finalen kom Carl iväg som 2a. Tyvärr lämnade han en lite lucka på innern i kurva 2 och det tog Haris tillvara på. Dessutom smög även Kevin om i samma kurva. Och det var ett misstag som skulle kosta. Carl var snabbare än Kevin men Kevin körde otroligt defensivt så Carl hade svårt att komma om. Men när det bara var knappt två varv kvar så gjorde Kevin ett litet misstag så att Carl kunde köra om. Det blev platsväxling i ett par kurvor men sedan drog Carl ifrån. Tyvärr hade allt detta kostat mycket tid och det var cirka 8 sekunder fram till tätduon. Det var bara att hålla ifrån och säkra ytterligare en pallplats.

Den här gången var det en mycket glad Carl som körde in i depån. "Det här var en skitkul fight!" sa han med ett stort leende. Nu ska vi vila lite och ladda upp inför En 3-dagars i Helsingborg och RMC 2/3 helgen efter midsommar.

Dessutom börjar vi bli sugna på att åka SM/RM i Umeå. Med 3 pallplatser på 3 tävlingar så känns det dumt att missa den tävlingen. Men då gäller det också att få ihop budgeten och då behövs det lite extern hjälp. Vi får se hur det går!

Sist men inte minst måste vi berömma Stefan och HasseSODA och tacka för all värdefull hjälp!!!

 

2014-05-20

 

Framgångarna fortsatte på RMC 1 i Jönköping!

Vi hade inte kör på Axamo Ring sedan 2009 (tror jag) så fredagens träningsdag var välbehövlig. Men Carl fick upp farten direkt och det såg lovande ut inför lördagens race. Vi fick det bekräftat på lördaghens inledande träningspass då Carl bara var hundradelar efter klasskompisen Haris.

När det sedan kom till tidskörningen så var Carl lite missnöjd med hur karten kändes med nya däck och det resulterade "bara" i tredje tid. Men å andra sidan fick han en bra startposition i de båda kvalheaten!

I kvalheat 1 så hade Carl en fight med Jakob Bälter och slutade 3a (men med snabbaste varv!). I kvalheat 2 så var det ny kamp med Jakob som gav en andraplats. Haris vann båda heaten.

Det gav startruta 2 i förfinalen. Carl kom ur första kurvan som 4a men var snart uppe på 3e plats. Justeringarna på karten gav inte önskat resultat så Haris och Jakob ökade avståndet med tiondel för tiondel. Å andra sidan drog tättrion iväg från resten av fältet och Carl var totalt ohotad bakifrån. Trea i mål och startruta 3 i finalen.

Carl kom iväg bra och gick upp i ledningen men Haris kom tillbaka efter några kurvor. Jakob hängde på efter Carl som i sin tur satte press på Haris. Till sist blev det en liten lucka ner till Jakob och Carl började ta in avståndet till ledaren. Då får han ett gashäng vilket gör att han åker av banan lite. Det var precis lagon för Jakob att hinna ikapp och förbi. De återstående varven låg Carl precis i rygg på Jakob men tyvärr hittade han inte den där lilla luckan som behövdes för att ta sig om så det blev en tredjeplats i mål.

Det var en otroligt besviken Carl som trots allt konstaterade att han nog skulle känna sig nöjd med pallplatsen när ilskan över misstaget hade lagt sig. Och när han sedan fick pokalen var han hur glad som helst! Speciellt när han äntligen gick om farsan i hemmatävlingen "vem har störst pokal"!!!

Nu laddar vi om inför hemmatävlingen på Sviestad där vi kör på söndagen den 1e juni. Vi hoppas att många fans kommer ut och hejar fram oss!

 

2014-05-14

 

Det var ett tag sedan den senaste uppdateringen men inspirationen har inte varit på topp sedan vår gode vän, depåkamrat och vapendragare Andrea Tuti gick bort i cancer. Du är djupt saknad kamrat!!!

Men vi har också varit med om mycket glädje i och med Carls andraplats i MKR-premiären i Enköping! I år kamperar vi ihop med SODA-teamet och det har redan gett resultat.

Det var knappt plusgrader på söndagsmorgonen och träningspassen gick lite halvknackigt. Vi visste att våra träningsdäck var på upphällningen så på träning 3 la vi på nya gummin. Då var vi med i matchen igen! På tidskörningen kom Carl 3a och fick då bra startposition i de båda kvalheaten.

I det första heatet gick Carl direkt upp till andraplatsen och höll den i mål. Det andra heatet började precis som det första men sedan körde Jeppe om. Carl hängde på men kände inte att han kunde utmana så han över gick till "däckspararläge" då det var ett betryggande avstånd ner till 4:an. Det innebar också att han fick starta på innern i finalen.

Inför finalen så fick Stefan för sig att vi borde flytta stolen lite med en stunds tokmekande som följd. Tack för mekarhjälpen Stefan och Benny! I starten så drog Haris iväg och skapade en liten lucka till Carl och Jeppe. Det tog halva loppet för Carl att vänja sig vid den nya sittställningen och chassibalansen. Men sedan orkade inte Jeppe hänga med längre och Carl hade lite för långt fram till Haris för att utmana om segern. Men vi är mycket glada för andraplatsen. Faktiskt första gången på pallen i en MKR-tävling!

Nu blir det att kränga av Lecont-däcken och köra in sig på Mojo igen då det är dags för den första deltävlingen i Rotax Challenge i Jönköping. Vi håller tummarna för att medflytet hänger i!!!

Vi har också laddat upp ett par färska bilder på bildsidan.

 

2014-01-05

 

Då har vi till sist uppdaterat sidan med lite fler bilder från 2013. Det var ett intensivt år med många tävlingar, en del strul, men framförallt otroligt många höjdpunkter!

Nu har både tävlingschassit och reservchassit sålts vidare. Vårt (nästan) nya chassi kommer nog hem till garaget i februari. Motorn finns nu hos Ward för kontroll.

Under 2014 ska vi inte tävla lika mycket som 2013, där vi åkte i 2 serier men inte alla deltävlingar i någon av dessa. Däremot ska vi fokusera på Rotax Max Challange där vi planerar att åka alla deltävlingarna. Målet är att komma topp-5 i serien. Ett tufft mål men inte omöjligt!

För att skapa bästa möjliga förutsättningar kommer vi i år att köra för SODA. Stefan och hans team har lång och stor erfarenhet, och med deras hjälp ska vi höja vår egen prestation ett par steg.

Övriga planer för 2014 är att köra MKR-tävlingen på hemmabanan i den "nya" klassen JR125. Det kanske även blir att åka SM i den klassen om vi får ihop budgeten.
Ett roligt sidomål är att Carl ska ta riktig racinglicens. Det blir första steget mot ett bredare urval av möjligheter inför 2015!

 

2013-09-10

 

Inför MKR-finalen kunde vi konstatera att vi hade möjlighet att komma 4a i serien. Om vi kom top 10 i racet så fanns det ingen som kunde hota oss från att ta den placeringen. Därför gick vi in i tävlingen i ett "överlevnadsläge". Målet var att helt enkelt hålla oss borta från situationer som kunde sluta med elände. Hellre rädda en top 10 än att slåss för en pallplats.

På de fria träningspassen såg det inte så bra ut tidsmässigt men vi testade ganska friskt. När det sedan kom till tidskörningen så var vi hyggligt med på en 7e plats. I kvalheaten var Carl vaken och drog nytta av situationerna, vilket gav en 3e och en 4e plats. Detta innebar startruta 3 i finalen.

I finalen drog 1an och 2an iväg medan Carl på en 3e plats ledde en grupp på 3 förare. Ett litet misstag efter några varv gjorde att han tappade ner till 5e plats. Då gick Carl verkligen in i överlevndsläget. Han släppte en liten lucka till de framför för att undvika bli inblandad om 3an och 4an skulle kroka ihop eller något. Samtidigt höll han koll bakåt. Slutvarven blev en ren transportsträcka till 4e-platsen i MKR-serien.

Det var en mycket glad förare och en mycket stolt mekaniker som firade den fina placeringen!!!

Nu blir det ett par veckors vilande från tävlingar. Carl har de senaste 2 racen klagat på att motorn tappat ork både ut ur kurvorna och även i slutet på rakan. Därför skickar vi motorn på renovering till Ward Racing så att vi kan skapa bästa möjliga förutsättningar för RMC-finalen hemma på Sviestad sista helgen i september.

 

2013-09-02

 

MKR-tävlingen på hemmaplan blev lite besvärligare än väntat. Vi kämpade hela dagen med att hitta rätt inställningar för rådande förhållanden. Det blev bättre och bättre ju längre dagen gick, men tyvärr blev karten inte perfekt. Som tur är hittar Carl runt Sviestad i sömnen så det blev ett bra resultat trots allt.

Carl fick 4e kvaltid och slutade sedan 5a i båda kvalheaten. Under hela finalen låg han tätt bakom 3an men lyckades inte kämpa sig förbi utan slutade (som så många gånger förr) precis utanför pallen på en fin fjärdeplats.

Det var också kul att få besök av Barncancerfondens lokalförening i Östergötland och att se deras bössa få ett välbehövligt tillskott. Tack alla som kom med bidrag!!!

Det här ger bra förutsättningar inför MKR-avslutningen på Järfällabanan nu på lördag. Då gäller det att åka taktiskt och säkra viktiga poäng för att få så bra placering som möjligt i sluttabellen. Följ oss på amigoo.com!

 

2013-08-19

 

Det har varit väldigt hektiskt den senaste tiden så jag ligger lite efter vad det gäller uppdateringar här. Men nu kommer en rejäl laddning som handlar om SM, MKR i Gävle, dubbeltävling i RMC i Lidköping och inför MKR-tävlingen här i Linköping.

På SM i Kristianstad gjorde vi ett gästspel i klassen KF3. Tävlingen ingick även i NEZ (North European Zone) vilket innebar att eliten från Norge, Finland och Danmark också var på plats. Vi använde vårt eget chassi men hyrde en motor samt mekplats av Ward Racing. Motorn karaktär och framför allt förgasaren skiljer sig helt mot vad vi är vana vid. Och här märktes det väl att vi hade behövt den där hela dagen på Järfälla banan som vi missade (se förra uppdateringen). Tävlingen började på torsdagen men vi hade möjlighet att träna på onsdagen. Efter en del strul med hanteringen av förgasaren började Carl att lära sig banan. På torsdagen fick vi 3 träningspass om 20 minuter vardera. Det första passet varade bara 9 varv då ett hjul lossnade. Värdefulla varv gick till spillo. De två följande passen funkade bra och vi kunde börja jobba med karten. Carl låg hela tiden runt 30e plats av drygt 40 i klassen så det fanns att jobba på. På fredagen var det 2 träningspass plus tidskval. Första passet gick även den här dagen åt skogen då motorn surade igen på första varvet. Sista träningspasset funkade karten hela tiden men vi fick inte till någon förbättring i listan. Tidskvalet gav en 31a plats inför kvalheaten. I lördagens första kvalheat startade Carl i den 21a rutan och kom i mål som 20e. Förmodligen var Carl tvungen att komma runt 16e plats i heat två för att direktkvala till SM-finalen. Tyvärr kom han bara 4 kurvor på uppvärmningsvarvet och så surade motorn ihop sig igen. Vi kunde bara konstatera att Carl skulle starta näst sist i B-finalen där de 6 främsta gick vidare till finalen. På söndagmorgonen var Carl rejält laddad inför B-finalen. Vi hade även fått en ny förgasare som fungerade bra mycket bättre än den vi använt tidigare. Carl startade 12a. Efter bara två kurvor vara han uppe på 6e plats. På väg mot kurva 3 så kör han om ytterligare en förare som sedan rammar Carl av banan i ingången till kurvan. Carl släpar upp karten på banan igen men är hopplöst efter. Trots det ger han sig inte utan kör så mycket han orkar ända till målflaggan. Drömmen om att köra SM-final uppfylldes inte. Men vi lärde oss enormt mycket under tävlingen, vilket vi förmodligen kommer ha nytta av i framtida tävlingar. Stort TACK till alla som hjälpte oss under tävlingen!!!

Det var lite svårt att ladda om inför MKR-tävlingen i Gävle helgen efter SM. Dessutom hade vi aldrig kört ett enda varv där innan tävlingen. Carl kvalade på 10e plats och slutade 7a i bägge kvalheaten. Precis innan finalen kom det en rejäl störtskur, så det blev att bygga om till regn med fart och kläm. Tvärr missade meken att dreva om men Carl kämpade på ändå. Han höll sin 7e plats tills det var 3 varv kvar. Då sladdade han ut med ena hjulet utanför banan och kedjan hoppade. Trots det blev han klassad som 14e i resultatlistan då flera förare hade brutit tidigare eller felat i den tekniska kontrollen efter racet.

Det intensiva tävlandet fortsatte helgen efter Gävle med en dubbeltävling i RMC i Lidköping. Vi åkte dit redan på torsdag kväll för att kunna träna på fredagen. I och med att vi inte varit där förut så var detta extremt nyttigt. På lördagens tävling låg Carl i toppen hela dagen och kom på en välförtjänt 3e plats i finalen. Äntligen pallplats!!! Lyckan var fullständig. På söndagens tävling låg Carl också med i toppen hela tiden. I finalen låg han som ohotad 2a ända tills ett litet misstag gjorde att han åkte lite vid sidan av banan. När han kom upp igen låg han 3a med 4an och 5an tätt bakom. Han höll sin 3e plats ända till sista kurvan på sista varvet då föraren bakom vände runt Carl. När han fått karten åt rätt håll hade många passerat och det blev en 9e plats till slut. Det var en otroligt arg och besviken Carl som gick raka vägen till depåtältet. Det hjälpte inte mycket att föraren som sabbade det hela blev diskad. På vägen hem sammanfattade Carl det hela: "Det var en riktigt bra helg - som kunde blivit fantastisk..."

Nu laddar vi om inför MKR-tävlingen på hemmabanan. Carl är taggad och ska göra allt han kan för att vinna. Det är extra kul att vi får sällskap i depån av Barncancerfondens lokala avdelning. Vi hoppas många av deras medlemmar tittar förbi och att många besökare kommer förbi för att få information om deras arbete och förhoppningsvis skänka en liten slant.

 

2013-07-21

 

Som förberedelse inför SM i Kristianstad hade vi fått låna en KF3-motor av Benny Hanner. Planen var att träna på Hälla Ring i Västerås på lördagen och sedan på Järfällas bana på söndagen.

Vi hade en mycket lyckad lördag där Carl körde 120 varv på Hälla Ring, varav de sista 40 i ett sträck och i racetempo. Det var gassande varmt. Tiderna var skapliga med tanke på att vi inte finlirade utan bara inriktade oss på att få mycket tid i karten.

Men söndagen gick åt skogen. På vägen upp mot Järfälla så blir det något fel på MB-bussen. Motorn går över till "limp home mode" och det vara bara att vända hemåt igen.

Testhelgen blev således bara en testdag! Vi hade verkligen behövt den där heldagen i Järfälla också som förberedelse inför SM. Det blir en tuff tävling med för närvarande 44 anmälda från hela Norden. Målet är att Carl ska vara bland de 30 som tar sig till finalen!

 

2013-07-02

 

Efter tre dagar i Helsingborg var man ordentligt väderbiten. Konstant blåst i kombination med ett ständigt växlande mellan torr och blöt bana gjorde att man inte fick en lugn stund. Det bidrog också till att vi inte lyckades få till varken kart eller körning till samma nivå som vanligt.

Vi låg stadigt runt 10e plats i alla heat hela helgen. Av någon anledning hade vi tappat ett par tiondelar till de som Carl brukar åka jämt med. Och ett par tiondelar innebar flera placeringar i det tajta fältet.

Men i det stora hela är vi nöjda med helgen. I lördagens race slutade Carl som 10a och i söndagens tävling förbättrade han sig till en 8e plats.

Nu ska vi byta chassi från vårt gamla slitna 2010 till ett fräscht av årsmodell 2012. Dessutom ska vi bygga om det till klassen KF3. I den klassen ska vi delta i SM den första helgen i augusti. Som tur är får vi låna en motor innan dess så att vi kan vänja oss inför den tävlingen. På själva SM har vi hyrt in oss hos Sveriges mest framstående team, Ward Racing. Det kommer att bli otroligt lärorikt!!!.

 

2013-05-27

 

Västerås blev en händelserik tävlingsdag. Carl var direkt snabb på den första träningen. Men i det andra träningspasset så parkerade han efter bara 5 varv. Det visade sig att bakaxeln hade spruckit och var på väg att gå av. Bra av Carl att parkera. Hade han kört vidare så hade det nog blivit dyrt. Efter lite stressmekande så hann vi precis till det sista träningspasset som gick halvbra trots allt.

Med nya däck till tidskvalet så blev karten inte lika bra som den brukar. Men Carl lyckades i alla fall få till femte tid. Att starta på insidan är mycket viktigt i Västerås. I det första kvalheatet kom han ut som trea efter första kurvan. Vi hade inte fått till karten riktigt så han tappade en placering innan målgång. Då blev det fjärde startrutan och ytterspår i nästa heat. Där blev det rörigt i första kurvan och Carl halkade ner till 10e plats. Sedan lyckades han köra upp sig till sjunde plats i mål.

Det gav ruta 5 i finalen. Det brukar vara bra men den här gången startade två ganska hänsynslösa förare på de två första platserna i ytterledet. Och då gick det som det gick. Carl blev uttryckt i gräset på insidan av den första kurvan. Där fungerar varken broms eller styrning, vilket gör att han stutsar rakt ut i mitten av kurvan. Där kom resten av fältet och Carls kart vändes runt så han stod still åt fel håll. Det var bara att vänta tills alla hade passerat. Carl vände karten åt rätt håll och tog upp jakten med årets särklass största uppkörning. på 22 varv körde han upp sig från 25e till 7e plats!

Efter målgång var han naturligtvis besviken på att ha hamnat i kläm i starten. Men samtidigt var han glad för att karten inte hade skadats och att han inte tvingades bryta. "Det var väldigt kul att köra om så många!" var det första Carl sa när han klev ur karten.

Nu ska vi ta en liten planerad paus i tävlandet. Nästa race blir Rotax Challenge i Helsingborg helgen efter midsommar. Fram till dess ska vi gå igenom karten ordentligt och motorn ska iväg på en genomgång hos Ward Racing.

 

2013-05-13

 

Tävlingen i Södertälje blev en ny framgång för Carl! Vi hade lite svårt att hitta rätt under de inledande träningspassen. Men med nya däck till tidskvalet så gick det undan. 4:e tid av 23!

Det innebar startruta 4 i det första kvalheatet. Carl hängde med tättrion men hittade aldrig det rätta slagläget och blev 4:a i mål. Dock med heatets snabbaste tid!

Startruta 4 även i kvalheat 2. Här fick de tre i täten en liten lucka till Carl, som i sin tur hade en lite större lucka bakåt. En ny fjärdeplats och det blev då ruta 4 (igen) i finalen.

I finalen kom Carl iväg som 4:a. Han och de tre framför honom skapade snabbt en rejäl lucka ner till resten av fältet. Precis som i heat 1 så hängde Carl med täten men fick inget slagläge. Mot slutet fick tättrion en liten lucka och då valde Carl att köra de sista varven på säkerhet i och med att det var långt ner till loppets femma.

En ny fjärdeplats som vi är mycket nöjda med. Dessutom ligger Carl nu 3:a i MKR-serien. Inte dåligt för en nybörjare i klassen! Start grattis till vår klubbkamrat Haris som tog en andraplats i finalen!

Nu laddar vi om inför näste MKR-tävling i Västerås den 26/5.

 

2013-05-06

 

Succéstart på 2013!!! Vi har hunnit med två tävlingar. MKR1 i Rasbo och RMC1 i Järfälla, båda med cirka 30 startande.

I den första tävlingen hängde vi med ganska bra men det var framför allt Carls smarta körning som gav honom en fjärdeplats i finalen. Och en pallplats var inte långt borta. Ett par varv till så vet man inte vad som kunde ha hänt!

I den andra tävlingen var hela svenska eliten på plats. Vi hittade inte riktigt rätt med chassit och kvalade som 11. Men åter igen så var det Carls smarta körning som till sist gjorde att han slutade som 8:a totalt. Det var också kul att ha med Philip Hall (Svensk mästare i KF3) som gästmekaniker. Tack för hjälpen Philip!

Redan på söndag är det tävling på nytt. Den gången i Södertälje. Hoppas vårt medflyt håller i sig.

 

2013-04-14

 

Nu har vi äntligen kommit igång med körträningen. Det har varit en envis vinter men Carl har hållit igång bra med olika typer av fysträning.

Nu är också husvagnen preppad inför årets turné. Dessutom har vi skaffat en större buss för att få plats med allt.

Årets kalender kommer att läggas ut inom kort. Förmodligen börjar vi med Chicken Race i Uppsala den 20/4.

 

2012-12-09

 

Sidan har uppdaterats med nya bilder från säsongen 2012.

I övrigt håller vi på att samla ihop diverse delar och tillbehör inför nästa säsong. Vi klurar också på hur vi ska kunna få lite hjälp med budgeten. Målet är att kunna köra en hel säsong i RMC och/eller MKR.

 

2012-10-15

 

KM-finalen Linköping: Årets absolut sista tävling var KM-finalen hemma på Sviestad. Förutsättningarna gjorde att spänningen var på topp. Vann Carl så skulle han bli KM-mästare. Vann han inte så behövdes ett mindre underverk.

Kvalheaten visade att Daniel Blixt verkligen ville ge Carl en match. Det var tight men Daniel knep segern i bägge heaten.

I finalen startade Daniel 1:a och Carl 2:a. Daniel och Carl drog ifrån de andra och växlade positioner flera gånger. De går upp jämsides på sista rakan på sista varvet. Från depån gick det inte att se vem som var först över mållinjen. Det var några spännande långa minuter innan tävlingsledningen kom ner och berättade att Daniel var först med några centimeter! Det känns lite snopet att förlora KM med så lite. Men ett stort grattis till Daniel och familjen Blixt. Ni är väl värda KM-titeln!

Det var även de absolut sista varven i Miniklassen. Nu har vi börjat sälja av de många grejer vi har samlat på oss. Vi har också börjat testa vår nyinköpta Tonykart som Carl ska köra i Rotax Junior nästa år. Ett speciellt tack till Benny som är bussig att låna ut en motor till oss.

 

2012-10-02

 

SverigeCupen Linköping: Årets sista stortävling var SverigeCupen på hemmabanan Sviestad. Det var också den sista stortävlingen i Mini-klassen. Och gissa om vi verkligen ville göra ett bra resultat. Carl ville nog lite väl mycket i tidskvalet. Körningen stämde inte alls och tiden räckte "bara" till en 8:e plats.

Åttonde startrutan betyder 4:e par ytter, vilket inte brukar vara till fördel. Men nu hade Carl rätt fokus. Han tog första kurvan på yttern och kom ut som 4:a. Sedan låg han tätt efter 3:an mest hela racet. Med fria varv hade han nog varit snabbare totalt sett men nu var han inte tillräckligt snabb på just de ställen där det behövdes. Heatet höll på att sluta i elände vid en varvning av en nybörjare som inte hade någon koll på vad som hände. Carl redde ut situationen men tappade till 5:e plats i mål.

Carl startade då på 5:e plats i det andra kvalheatet. Det blev lite trångt i första kurvan och han tappade ett par platser. Men när det var dags för målflaggan var det på nytt en 5:e plats som gällde.

Det gav 5:e rutan i finalen. Carl gjorde en bra start och kom ut som 3:a tätt efter ledarduon. Ett litet misstag gjorde att han tillfälligt tappade en plats men den tog han snabbt tillbaka. Carl hade inga problem att hänga med i tempot och luckan ner till 4:an bara växte och växte. Med några varv kvar körde ettan och tvåan ihop och då smet Carl förbi upp i täten. Den tidigare ledaren William Sjöblom kom tillbaka och körde om. Carl följde tätt efter men lyckades inte ta tillbaka ledningen så William vann racet med bara 0,067 sekunder före Carl. Så nära men ändå så långt bort. Vi är jätteglada för andraplatsen men nog hade det suttit fint med en seger på hemmaplan! Det var också fjärde året i rad Carl stod på pallen i det här racet.

Under SverigeCupen fick vi också leverans av vår nya kart som vi ska köra i Rotax Junior nästa år. Vi har också fått låna en motor för att kunna träna lite nu på höstkanten.

Sedan gäller det att ladda om inför den absolut sista dagen i gamla karten. Det är KM-final nu på söndag. Där är det spännande värre! Trots att vi missade en deltävling så har Carl fortfarande chans att ta hem titeln. Men då måste han vinna racet. Och det är ingen lätt uppgift med så många duktiga Mini-förare i LMS!

2012-09-10

 

MKR-finalen Järfälla: MKR serien består av 8 deltävlingar och man räknar sina 6 bästa i totalpoängen. Inför finalen låg Carl 6:a och kunde som bäst bli 4:a och som sämst 10:a. Flera av konkurrenterna hade bättre möjlighet att öka på poängen på grund av tidigare dåliga tävlingar. Carl var tvungen att bli 11:a eller bättre för att öka på sin poängskörd.

Det verkade som om Carl satte stor press på sig själv att prestera en topplacering. Träningsheaten gick segt utan något flyt. Och under tidskvalet överkörde han karten och fick inte till ett enda varv utan misstag. Det gav 8:e startplats i båda kvalheaten. Är man mitt i smeten så är det större risk för att man kommer i kläm. Och mycket riktigt så fick han sig en tryckare i första heatet. Carl kämpade på men lyckades inte komma bättre än 14:e.

I och med det så ökade pressen för ett bra resultat i det andra heatet. Tyvärr fokuserade Carl för mycket på vad som hände bakom honom. Då förlorade han fokus på körningen och förlorade en rad placeringar. Trots detta blev det en 10:e plats i mål.

Det gav 18:e startrutan i finalen. Då släppte pressen och Carl la allt fokus på körningen. Och vilken skillnad! På bara 7 varv hade han kört upp sig till 5:e plats! Men tyvärr blev han då avtryckt (igen) av en för ivrig motståndare. Lyckligtvis kom han igång igen men på en 21:a plats. Carl sätter ny fart och på de fem återstående varven körde han upp sig till 12:plats. Körningen i finalen är något vi verkligen tar med oss. Var hade det slutat om farten hade funnits där på förmiddagen också?

I MKR-serien slutade Carl på 7:e plats, vilket är personbästa! Stort grattis till polaren Jakob som vann MKR-serien i Mini och till polaren Viggo som vann finalracet. Stort grattis till klubbkompisarna Isabell som vann MKR-serien i Yamaha, William som vann MKR-serien i Rotax Jr och Daniel som kom 4:a i J60.

Nu ska vi ta det lugnt ett par dagar. Sedan börjar omladdningen för hemmatävlingen SverigeCupen sista helgen i september. Det blir det sista stora racet med den här karten. Nästa år blir det nya tag i en större klass!

 

2012-08-26

 

KM4: Det blev en blöt tävling. Carl startade sist i det första kvalheatet men körde om alla och vann. Inför kvalheat två började det regna igen och det stod vatten överallt på banan. Vi valde då våra nyare regndäck. Trost bättre mönsterdjup hade Carl stora problem med greppet. Han kämpade på men precis före mål kom Daniel förbi och vann med en decimeter eller så. Det gjorde inte så mycket för Carl hade redan säkrat startposition 1 i finalen. Vi bytte tillbaka till de mer slitna regndäcken för att återfå greppet. Carl ledde från start till mål. Men Daniel och Jakob var inte långt efter. Nu blir det spännande på KM-finalen i Oktober. Då avgörs allt!

MKR7 Västerås: Årets bottennapp! Vi hade varit där och tränat förra helgen och då var vi bland de snabbaste. Med samma inställningar var vi förvånansvärt 0,7 sekunder långsammare. Vi jobbade hela dagen med att hitta rätt igen men det tog ända till finalen innan vi hade hittat hyggligt rätt.

Det medförde startpositioner en bit ner i fältet och där händer det alltid saker. I det ena kvalet kör Carl av alldeles själv. Han hamnar i stort sett sist men lyckas köra upp sig till 13:e plats i mål. I det andra kvalet blir Carl avtryckt (igen) och hade en lång och guppig resa på gräset innan han var på banan igen. Då var det bara att börja jaga igen och det räckte till 15:e i mål. Det gav startruta 21 i finalen. Efter ett gäng täta fighter blev det plats 15 till slut.

Nu lägger vi det här bakom oss och ser fram mot MKR-finalen i Järfälla om 2 veckor. Under tiden är det service av chassiet och en genomgång av motorn som gäller.

 

2012-08-13

 

MKR6 Rättvik: Tyvärr hade Carl en förkylning i kroppen med feber som kom och gick under hela helgen. Det märktes att han inte orkade ge 100% på den krävande banan i Rättvik. 

Men det började bra! 4:e plats i kvalet gav bra startpositioner i kvalheaten. I det första heatet låg han länge 2:a efter omöjlige Jakob Bälter men när krafterna sinade tappade han en placering innan målgång. I det andra heatet låg han 4:a när det avbröts på grund av en krasch. Strax efter omstarten hade han precis gått upp på 2:a plats när han blev ordentligt avtryckt ut i gruset. Carl lyckades komma upp på banan igen men var då tvärsist. I ren ilska jagade han på men tiden räckte inte till och han blev cirka 20:e i mål.

Trots det fick Carl startruta 15 i finalen. Han körde upp sig till 8:e men kraften tog slut på det sista varvet och Carl tappade ner till en 10:e plats i mål. Helt OK efter de förutsättningar vi hade på tävlingsdagen. Nu ser vi fram mot nästa deltävling i KM och nästa MKR-tävling i Västerås.

Vi vill passa på att tacka alla kartåkare i Rättvik för deras bidrag till Barncancerfonden. Med deras hjälp fyllde vi en hel insamlingsbössa!

 

2012-08-03

 

Efter tävlingen i Mora har vi haft en välbehövlig semester från tävlandet. Men vi har varit ute och tränat lite. Och vid ett tillfälle kom en reporter från Corren (den lokala morgontidningen i Östergötland med cirka 120.000 läsare) och gjorde ett reportage om Carl.

Läs hela reportaget här!  

Tyvärr förlorade vi nyligen en gokartkompis. Till hans minne har vi nu lagt upp länken till barncancerfonden.

 

2012-07-02

 

MKR 5 Mora: Äntligen med i matchen igen!!!
Inför tävlingen i Mora så hade vi renoverat motorn. Men alla förhoppningar om bättre fart grusades snabbt. Orken blev bara marginellt bättre. Vad kan det vara som bråkar? Bland de få saker som vi inte har bytt ut var avgasröret. Men vi körde med ett likadant rör hela förra året, så det borde inte vara ett problem. Som tur var hade vår gode vän Andrea Tuti ett extra rör liggande som vi fick låna.
Det monterades till första passet i Mora och karten fick direkt tillbaka den saknade kraften. Nu var vi med i matchen igen! Vi kvalade som 9:a och fick starta 5:a i grupp 1. Carl körde raskt upp sig till 2:a platsen efter omöjlige hemmaföraren (och polaren) Jakob Bälter. I det andra heatet startade Carl då 2:a och kom ur startsvängarna som 3:a. Efter ett par varv var han 2:a igen och det höll sig in i mål.
Det gav 4:e rutan i A-finalen. 2:a par ytter är ingen höjdare. Men Carl gjorde en riktigt bra start och utnyttjade konkurrenternas otålighet på ett smart sätt vilket innebar att han höll fjärdeplatsen efter startkurvorna! Det var täta fighter vilket tyvärr öppnade en lucka fram till 2:an och 3:an (Jakob hade dragit iväg). När Carl fick ryggen fri försökte han köra ikapp. Han tog kanske in lite men sedan kom det tunga regndroppar och det blev problem med greppet. 5:an Vincent Lassesson kom närmare och närmare men Carl lyckades hålla sin placering in i mål!
Vi har nog aldrig varit så lyckliga över en fjärdeplats förut! Det är så skönt att äntligen känna att vi kan vara med och slåss i toppen igen. Nu riktigt längtar vi till nästa MKR-tävling i Rättvik. Vem vet - det kanske blir ett gästspel någonstans under sommaren. Vi får kika lite på vad som finns att åka på.

 

2012-06-23

 

MKR 4 Borlänge: Nytt race - nya problem. (Det börjar bli tjatigt det här...)
Det första träningspasset gick på torr bana. Carl klagade på att karten var trög ut ur kurvorna och att den inte hade någon fart på rakorna. Vi ändrade några inställningar men lagom till träning 2 så kom regnet och vi var tillbaka på ruta ett igen. Efter nya justeringar till träning 3 var vi fortfarande långt efter täten. Nya justeringar till tidskvalet gav inget resultat utan Carl presterade bara 26:e tid.
Till det första kvalheatet bytte vi ut (den nyrenoverade) förgasaren. Vips blev det bättre fart i grejerna och Carl körde upp sig från 13:e startrutan till en 7:e plats i mål. I kvalheat 2 körde han upp sig ytterligare 2 placeringar. Detta gav 12:e startrutan i finalen.
Regnet hade nu slutat men banan var fortfarande blöt. Vi chansade på att den skulle torka upp och ställde in karten efter det. Det visade sig att banan inte alls torkade upp så fort som vi hade trott och Carl hade ingen möjlighet att köra upp sig. Men en 12:e plats totalt är vi nöjda med i och med allt strul.
I och med att vår motor inte har fungerat bra så tog vi beslutet att skicka den till vår kompis Benny för renovering. Förhoppningsvis kan vi då vara med i matchen på MKR 5 i Mora helgen efter midsommar.

KM 3: Onsdagen direkt efter MKR 4 kördes den tredje deltävlingen i KM. I och med att vår motor hade skickats till Benny var vi tvungna att använda en gammal trött motor (med skadad cylinder) när vi körde KM. Men då vi missade förra KM gällde det att samla de poäng vi kunde skrapa ihop.
Förvånansvärt nog så vann Carl heat 1 och kom 3:a i heat 2. Det gav masterpositionen i finalen. Han tog starten och drog iväg så gott det gick. Det höll i ett par varv men sedan kom Daniel Blixt förbi på rakan. Det hjälpte inte att Carl var snabbare i de kurviga partierna. Daniels fart på rakan gjorde det omöjligt att ta tillbaka ledningen.
Med tanke på förutsättningarna är vi mer än nöjda med andraplatsen!
Nu ser vi fram mot att får testa den nyrenoverade motorn inför Mora. Det skulle vara sååå skönt att få vara med och slåss med de i toppen igen!

 

2012-05-27

 

KM 2: Helgen före KM 2 ägnade vi lördagen åt träning i Katrineholm. Vi ägnade ett par pass med att köra in och prova en annan motor. Då vi inte fick till det riktigt bytte vi till vår gamla motor. Carl gjorde tummen upp och han började producera snabba tider direkt. Men efter bara några varv missbedömde en annan förare en situation vilket slutade med en böjd styrspindel och ett krokigt styrstag. Vi kämpade med att få dit nya prylar men tiden räckte inte till.
Söndagen tränade vi hemma på Sviestad. Efter ett par pass skedde en ny race incident med en annan förare och den här gången kröktes bakaxeln.
Det blev en dyr helg! Och med tanke på MKR-tävlingen nästa lördag stod vi över KM 2 för att inte riskera en trasig kart inför den tävlingen.

MKR 3 Katrineholm: Vi fick ingen fart i karten under de första träningspassen. Av en ren händelse fick chefsmeken se att bromsen låg på när Carl satt i karten. När vänster ben var i "viloläge" så tryckte det på bromswiren, som i sin tur gjorde att bromsen låg på. Detta förklarar en hel del. Både vår stora förbrukning av belägg och Carls klagomål på att motorn känns slö. Under det tredje passet försökte Carl hålla benet borta från wiren så gott det gick. Och det gav genast bättre tid och prestanda. Inför tidskvalet byggdes bromssystemet om för att eliminera problemet. Carl körde till sig 8:e tid!
Det innebar startposition 4 i kvalheat 1, och det innebär en klar nackdel på den här banan. Carl var nere på plats 7-8 efter den första kurvan men körde sedan upp sig till 4:e i mål. Kvalheat 2 var en repris av heat 1 med undantag av att Carl blev diskad efter en fight med en konkurrent. Varken Carl eller konkurrenten Viggo kunde förstå hur Carl kunde bli diskad. Vi lämnade in en protest och tack vare Viggos vittnesmål till huvuddomaren så drogs diskningen tillbaka. Här ser man verkligen vilken härlig sammanhållning kartingungarna har!
I finalen startade Carl som 8:a. Yttern igen alltså och ett antal placeringar bakåt efter kurva 1. Men efter ett riktigt underhållande race med härliga fighter kom han i mål som 8:a. Det var väl ungefär så bra som vi var den här gången. Men nu när vi har hittat (och åtgärdat) problemet med bromsarna ska det bli intressant att jobba vidare och börja prestera bättre igen.

 

2012-05-14

 

MKR 2 Södertälje: Det blev en blöt tillställning med många nya lärdomar. Dagen började bra då Carl var snabbast i det första träningspasset. Han fortsatte ligga i topp 3 även under träning 2 och 3. Carl rapporterade att greppet försvann i slutet av träning 3. Det misstolkade mekanikern som att de gamla regndäcken började ta slut. Så på med nya regndäck till tidskörningen. Vilken miss! Det visade sig att de nya däcken krävde minst 4-5 pass innan de fungerar ordentligt. Carl tappade minst 2 sekunder och rasade till 28:e plats. Dessutom körde man med A-, B- och C-grupp i kvalen på den här tävlingen, vilket innebar att vi fick lida extra mycket av vårt dåliga kval.

Skam den som ger sig! Carl startade 19:e i kval 1 men lyckades köra upp sig till 9:e i mål. Trots att han körde halva heatet med krökt bakaxel efter en sammanstötning!!! Nu blev det tokmekning för att hinna få ordning karten till kval 2. Stort TACK till Jörgen Ljungdahl som lånade ut en bakaxel till oss! 

Med goda vänners hjälp hann vi klart. Carl startade 18:e i kval 2 och den här gången blev han 11:a i mål. Det kunde blivit en placering till men han blev tyvärr blockerad av en varvad förare som inte visade hänsyn till vad som hände på banan.

Detta gav den 12:e startrutan i finalen. Och det blev en mycket underhållande final där Carl hade många täta fighter på sin väg till 8:e plats i mål. Det får vi vara mycket nöjda med då vi som sagt kvalade uselt.

Nu är det sanering och reparation på schemat för att få allt i toppskick inför KM 2 och MKR 3.

 

2012-04-29

 

KM 1: Efter ChickenRace i Rasbo konstaterade vi att vi behövde bli bättre i regn. Prognosen sa att det skulle bli en blöt första deltävling i KM, så vi såg det som en bra möjlighet till regnträning. Med 9 deltagare i klassen räknade vi med hårt motstånd.
Men det blev en förvånansvärt enkel seger. Vi gjorde en del förändringar i inställningarna som gav strålande resultat. Carl trivdes jätterbra i karten och han har nog aldrig kört så bra i regn förut!

MKR 1 Rasbo: Med samma inställningar som förra lördagen räknade vi med att vara med i matchen redan från början. Carl låg i och för sig med i täten men vi var 4 tiondelar långsammare än de vi körde lika med förra helgen. Efter lite pyssel hit och dit så var det ett förgasarbyte som gjorde susen. Nu funkade allt klockrent och Carl var snabbast i tidskvalet!

Han tog ledningen i kvalheat 1 och ledde säkert med 20 meter när bakaxeln lossnade (igen!) med ett par varv kvar. Karten tappade massor med fart men Carl kämade på och klarade en 4:e plats i mål.
Startade 4:a i kvalheat 2 och inledde en tät fight med 3 andra förare. Positionerna växlade för varje varv och Carl slutade 2:a

Det gav 5:e startrutan i finalen. Efter att ha "överlevt" första kurvan började Carl sin uppkörning. Han plockade placering efter placering och var efter halva loppet uppe i ledningen. Det var ytterligare en tät fight mellan de 4 första. Med endast ett fåtal varv kvar gjorde en annan förare ett misstag och tryckte ut Carl på gräset vid sidan av banan. Carl lyckades komma ut på asfalten igen men hade då halkat ner till 7:e plats. Det var ju bara ett par varv kvar så Carl lyckades bara plocka tillbaka en plats och han blev 6:a till slut.

Man har nog sällan sett en så arg och besviken 6:a i en MKR-tävling! Carl kände verkligen att han hade en pallplats, och kanske till och med en seger, inom räckhåll.

Men trots allt så gav tävlingen oss bra självförtroende inför resten av säsongen. Nu laddar vi om och siktar på att göra minst lika bra ifrån oss på nästa MKR-tävling i Södertälje!

 

2012-04-22

 

ChickenRace i Rasbo bjöd på både gott och ont. Morgonens träningspass skedde på en blöt bana och det märktes direkt att vårt nya Birel-chassi betedde sig helt annorlunda än CRG-chassit vi hade förra året. Det här var första gången Carl körde den här karten i regn och det tar tid att vänja sig. Vi behöver nog många timmars regnträning för att kunna ta vara på chassits egenskaper. Det kommer även att ta tid för att lära sig hur man får ut det mesta av de nya LeConte-däcken.

Till tidskvalet hade det torkat upp tillräckligt för att köra på slicks. Carl fick 6:e tid!

I kvalheat 1 hamnade Carl lite för långt ut på yttern i kurva 1. Där fanns det lite grus och det slutade med att han snurrade av banan. Som tur var tog han sig upp igen men då var han naturligtvis tvärsist. Sedan följde en snygg uppkörning till 11:e plats i mål.

Följaktligen startade Carl 11:a i kvalheat 2. Där körde han raskt upp sig till 5:e men när han sedan skulle köra om 4:an så blev det ett missförstånd och Carl hamnade i sandfållan där han fastnade. Men under sin uppkörning presterade Carl tävlingens snabbaste varv i klassen! Snyggt jobbat!!!

I finalen blev det 14:e startrutan. Carl påbörjade en ny uppkörning och hade redan passerat flera förare när motorn plötsligt tappade orken efter 2 varv. Då var det bara att rulla in i depån och titta på resten av tävlingen tillsammans med pappa Erik.

Det här bådar gott inför MKR-premiären i Rasbo om en vecka. Nu gäller det bara att få ordning på alla grejer igen. Och så är det ju första deltävlingen i KM på onsdag!

 

2012-04-17

 

Årets första tävling fick tyvärr ställas in på grund av snö! Vi trodde knappt våra ögon när vi vaknade upp på lördagmorgonen med ett 7 cm djupt snötäcke utanför husvagnen. Det var bara att packa ihop och åka hem. (Se även bildsidan.)

 

2012-04-08

 

Då har vi äntligen uppdaterat hemsidan! Trogna besökare ser att vi till i år har bytt fabrikat på chassit. Nu är det Birel som gäller. Vi var på vippen att byta chassi redan förra vintern men budgeten räckte inte riktigt till i och med att vi bytte från Micro- till Miniklassen. Det blev en helt ny motor istället.

Säsongen 2011 blev totalt sett riktigt lyckad med en 10:e plats i MKR-serien och en ny KM-titel. Placeringen i MKR kunde nog ha blivit lite bättre om inte en insugsdetalj på motorn hade ställt till elände stora delar av hösten.

Men nu är det 2012 som gäller och vi har satt upp tre mål för året:

MKR: Top 5 i slutställningen och minst en pallplats under året. Många av förra årets konkurrenter har bytt klass men det kommer många nya. Så det blir säkert minst lika tufft som 2011.

KM: Här blir det verkligen ökad konkurrens i år. Men vi siktar på att försvara titeln.

2013: Till nästa år kommer vi att flytta upp till en större klass. Vilken det blir är starkt beroende på budgeten. Så under 2012 ska vi fokusera på att utveckla samarbeten med olika företag.

 

 

 

 

 

lillzigge.se © 2010-2015